
5. Radio
Being largely an agricultural country, radio fits with the lifestyle of many people in Uganda. It
is a popular media channel because it does not require electricity, and because people can
listen to the radio while they work, walk or drive. By broadcasting in local languages, radio
goes a long way in addressing the information, education and entertainment requirements of
its localities and audiences. For many people, especially in rural areas, radio remains the main
source of information and entertainment.

Listenership in Uganda is very high, with InterMedia estimating in 2005 that 100% of the
population had listened to the radio in the past year, 92.8% in the past seven days, and 73.7%
as recently as the day before (InterMedia, 2005). The 2002 census showed that about half of
households (49.2%) in the country reported that “word of mouth” was their main source of
information, followed by radio (47.8%). This is compared with less than 1% of households
who reported the print media (newspapers and magazines) as their main source of
information and 1% for TV (UBOS, 2002).

Some stations are funded by non-governmental organisations (NGOs), while others are
commercial and depend on advertising revenue. Only the stations of the Uganda
Broadcasting Corporation (UBC) depend on state subsidy. The number of community stations
has picked up in recent years, especially in the northern part of the country where, due to the
war with the Lord’s Resistance Army (LRA), commercial radios have not ventured. But due to
the situation in the north of Uganda, these radios have to be careful with the content and style
of their broadcasts, lest they anger the LRA or the government.

5.1 Key changes and developments in the radio marketplace in the past
five years

Since 1986, there has been liberalisation of the radio airwaves, with new community and
commercial stations entering the market to compete with the state-funded radio broadcaster.
Liberalisation has thus entailed the establishment of several FM stations across the country,
with several of them concentrated in Kampala. Today, in 2006, there are 92 radio stations
registered with the Ugandan Broadcasting Corporation, with 37 booster/repeater stations.
Seven further stations are licensed but not operating (Uganda Broadcasting Council, 2006b).
There are also two international stations available in the country: Radio France International
(RFI) and the BBC World Service.

14 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

Uganda
CountryReport
Context



15 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

There are only two stations with national footprints, both state-funded and run by the UBC –
UBC Radio and Star FM. The newly-named UBC Radio, established in 2005 by the provisions
of the Uganda Broadcasting Corporation Act. This Act effectively merged Radio Uganda and
Uganda TV into the current Uganda Broadcasting Corporation (UBC). The Corporation
operates five stations in total, including the commercial Star FM (BBC, 2006c).

At regional/local level, there are more than 70 private commercial FM stations (see Figure 4).
There are also three state-run UBC stations at regional/local level, and around 12 local
community-run stations. The majority of the regional/local FM stations are located within
Kampala City in central Uganda, where they fight for market share in the city. Also in central
Uganda, there are stations targeting the towns of Masaka (Buddu Broadcasting Service) and
Mityana (Radio Skynet). In eastern Uganda, the town of Mbale has, among others, Top Radio,
Impact, Open Gate and Mbale FM. Also in the east, the town of Jinja has Kiira FM and Nile
Broadcasting Service (NBS). In western Uganda, the most popular radio station is Radio
West, with its headquarters in Mbarara and broadcasting on several frequencies, allowing it
to cover most districts of the western region. Other stations target the towns of Hoima
(Hoima 88.6 FM), Kasese (Radio Messiah) and Kabale (Voice of Kigezi). Stations in the
northern region include Radio Lira, Radio Paidha, Radio Wa, Radio Apac and Radio North.

All of the new stations since 2000 have either been private commercial or non-profit local
community stations. The private commercial sector has increased by about 25 stations since
2000, from 47 to 723. The community radio sector has seen an additional two stations go on
air since 2000, raising the total number of broadcasting community stations from ten to 12 
in 20054.

Figure 4: Broadcasting and Ownership Status of Radio Stations

Radio Station

2000 2005
Source: Uganda Broadcasting Council, 2006b; BBC, 2006c; Author’s personal research

State-owned broadcasting nationally

State-owned broadcasting to regions/
provinces/states/urban centres 

Private broadcasting to regions/
provinces/states/urban centres

International or foreign broadcasting 
to the country 

Community currently broadcasting
in the country

0 20 40 60 80

Number

2
2

47
72

2
2

10
12

3
3

3 The 2000 figure of 47 commercial stations is drawn from the author’s personal research.

4 These figures for the number of community stations are based on the author’s personal research.



16 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

5.2 Investment and growth in the radio sector in the past five years

Privately-owned stations derive their revenue largely from announcements and advertising.
The advertising market is small and dominated by a few economic giants, such as the Mobile
Telephone Network (MTN), Makerere University, Uganda Telecommunication Limited (UTL)
and Celtel.

Radio broadcasters like the Central Broadcasting Service (owned by the Buganda Kingdom),
Capital Radio, Radio Simba, KFM (owned by Kenya’s Nation Media Group), Dembe FM and
Radio One have customers who sponsor some of their programmes. Well-known companies
that sponsor programmes on those radios include MTN, Celtel, Nile Breweries and Coca-Cola
to mention but a few. These radios generally realise higher revenue than others.

5.3 Plurality, ownership and control

The majority of radio stations in Uganda are now privately/individually-owned. Over the past
five years, there has been a wider range of independent radio station owners, with
proprietors coming from various sectors of Ugandan life: individual businessmen, church
leaders, scholars, educationists, and others.

The liberalisation process has also encouraged more transparency in ownership. The trend is
towards freedom, as seen in the transformation from the state-run Radio Uganda into a more
independently-run UBC Radio, controlled by the Uganda Broadcasting Corporation. This was
a result of the government’s realisation that most people did not listen to the government-
owned Radio Uganda, and the government found itself having to advertise in the private
media to reach the majority of the population.

In spite of granting a greater degree of independence to its radio stations, the government
still attempts to muzzle radio programming not favourable to the state. For instance, on
election day (23 February 2006), government operatives stormed KFM, which was reporting
election results at variance with the state-owned Star FM. KFM’s radio frequency was
jammed for several days, and the website of KFM’s sister paper, The Monitor, was blocked.
The station and website were unblocked only after protracted negotiations between
management and government (BBC, 2006b).

As a further point, several radios are linked to private newspaper groups. KFM, as mentioned
earlier, belongs to The Daily Monitor Newspapers, an affiliate of the Kenyan Nation Group.
This Group also owns Uganda’s main private daily newspaper, The Daily Monitor, The East
African and the Weekly Advertiser. Another link between the radio and print sectors is via the
Chief Executive Officer of the government-funded newspaper The New Vision, who owns
Capital Radio. Consequently, The New Vision repeatedly runs promotional stories about
Capital Radio.

The first community radio station – Kibale Kagadi Community Radio – was launched in the late
1990s by the Uganda Rural Development and Training Trust (Mwangi, 1999). By this time, the
state-funded radio station, Radio Uganda, was experiencing heavy funding cuts resulting in a
loss of morale, loss of quality in programming and reduced regularity in equipment
maintenance. Irregular maintenance meant that the radio signal of the station was weak in
many parts of the country, especially those far from the capital city. For their part, commercial
radio stations were more concentrated in urban areas where people’s purchasing power was
much higher and promising in terms of attracting advertisements (Ojiambo, 1999). Thus,
there was a gap in certain remote rural areas to be filled by community radio.



17 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

Most community radio stations in Uganda are owned and operated by NGOs. Development
practitioners recognise the value of radio as a communication channel that can be used to
tailor the specific development needs of the communities in which they operate (Nattimba,
2004). The community stations include:

Kibale Kagadi Community Radio – This station is fully owned by the local community who
selected a committee to take care of all the interests of the different stakeholders in the
running of the radio station. It provides information to the local community of Kagadi sub-
county in western Uganda. The Uganda Rural Development and Training Trust launched
the radio station in 1999 to enhance its training programmes in rural sustainable
development, in areas such as education, agriculture, small-scale business development,
human rights awareness and advocacy, among others (Mwangi, 1999).

Radio Apac – This is an example of a community radio station operating in northern
Uganda where a civil war has been raging for the past 18 years. Its efforts are geared
towards peace-building in the region and at improving the livelihood of the local
community of Apac and neighbouring districts affected by the war, mainly Gulu, Kitgum
and Pader (SDC/Panos, 2005).

MAMA FM – This is a community station that specifically addresses itself to gender and
women’s issues. It was launched in 2001 as the first radio station started and run by
women in Africa to bridge the gender gap in addressing development needs of the people
(SDC/Panos, 2005).

A further handful of stations are owned by religious organisations, mostly Christian ones.
Power FM is owned by the Kampala Pentecostal Church and the Church of Uganda
(Anglican); Super FM is owned by Pastor Peter Sematimba, who contested and lost the
Kampala mayoral seat in the recent elections.

5.4 Diversity

The net beneficiary of the liberalisation of radio has largely been the Ugandan listener, as radio
stations now exist across the width and breadth of Uganda. The language of programming
has shifted significantly towards the local dialects that the people in the area where the radio
is located can understand. Particularly because of the multiplicity of languages used for
broadcasts, there is relative diversity between the regions. For instance, Central
Broadcasting Service (CBS) broadcasts mainly in Luganda for the central region, and Radio
Paidha broadcasts in Luo dialects.

The emergence of Ebimeeza (open air discussions broadcast live on radio) has raised much
interest and controversy. The discussions centre mainly on the political issues of the day. It is
Radio One that pioneered Ebimeeza (singular for Ebimeeza), every Saturday 3pm to 5pm,
before other radio stations adopted the concept.

In some cases, what started as diversity has become replication, as the same format of
programming is duplicated by various stations in the same locality: For instance, KFM’s
Andrew Mwenda Live is aired at the same time as Radio One’s Spectrum. Both programmes
have the same format (live phone-in, interactive talk-show) and at times have the same focus
and subject of discussion.



18 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

In 2002, the government, weary of the criticism it was fielding from the Ebimeeza, attempted
to ban them. Information Minister Basoga Nsadhu announced that Ebimeeza would be
banned on the grounds that the licences issued to radio stations only allowed them to
broadcast from “indoor”, rather than from “outdoor” studios, and thus they were not
consistent with broadcasting regulations. A vigorous defence of the Ebimeeza by sections of
the general public and civil society allowed many of them to outlive the government threat.
However, the sting has gone out of the discussions, as a lot of radio owners prefer to avoid
raising issues, that may attract government threats and compromise their business interests
(RSF, 2004).

5.5 Quality of radio output and programming

In the view of the researcher, many stations are lacking in quality. Stations try to cut across
educational, informational and entertainment needs, but often it is entertainment that
dominates. KFM, which started as Monitor FM, altered its name, format and content after it
realised that audiences were more inclined towards music than news and analysis.

On many stations, programmes tend to be full of drama created by comical presenters, with a
lack of systematic flow from programme to programme. Another problem, in the researcher’s
view, is the mixing up of local languages with English, making language use inconsistent. And
there is frequent use of slang and jargon, which may not be understood or interpreted by
many listeners. As well, music dominates most of the programmes and, as a result,
entertainment surpasses education and information dissemination.

5.6 Specific challenges

One key challenge for the radio sector is the fierce competition for the Kampala market, with
several stations striving for listeners in this affluent area. Often music-dominated
programming is used in an attempt to draw listeners. The interests of advertisers are of
primary importance and commercial interruption, even during news broadcasts, is
pronounced. Indeed, for several radio stations, news reporting is concentrated on inner-city
news (where the cost of collection is cheaper), or just taking the news out of the newspapers.

Another challenge for radio broadcasters is the payment of licence fees to the Broadcasting
Council. Many stations are hard-pressed to afford these fees, given their other costs for
equipment and staffing, and may feel compelled to employ low-wage, poorly-trained
workers. This eventually affects the quality of the stations’ broadcasts. The Broadcasting
Council currently charges between 1-3 million shillings per year (US$530 – US$1600) for a
radio licence (Uganda Broadcasting Council, 2006b).

A final challenge is government interference. In 2004, the government closed down Radio
Kyoga Veritas FM for several weeks. In this case, the government was incensed over the
reporting of the civil war in northern and eastern Uganda at the time (RSF, 2004). And as
already mentioned, in August 2005, KFM radio was closed for a week. The government also
refers continually to the use of its power of licensing, via state-appointed regulators, to bring
order and “professionalism” in the broadcasting industry. Broadcasting licences in Uganda
are renewed annually (RSF, 2003).



19 African Media Development Initiative: Uganda Context © BBC World Service Trust

Key findings

The state-funded stations are now under an independent agency, the Uganda
Broadcasting Corporation (UBC), but they do not yet have the complete editorial
independence needed for them to operate as public-service broadcasters.

Only two of the country’s stations (state-owned UBC Radio and Star FM) have national
footprints, with the rest of the stations targeting regions or local areas; all four regions
have their own regional and local FM stations.

Content diversity is lacking, but a measure of diversity is achieved from region to region
through regional and local stations using local vernacular languages in their broadcasts.

State interference in the operations of private stations is practised, as evidenced by the
temporary shut-down of Radio Kyoga Veritas FM in 2004 and KFM in 2005 over reporting
that was apparently not ‘favourable’ to the government.




